تعمیر و نگهداری موتورهای جریان مستقیم

موتورهای جریان مستقیم به علت عمل یکسوسازی مکانیکی که در انها انجام میشود . دارای اجزایی هستند که پیوسته به تعمیر و نگهداری نیاز دارند

برای حفظ یا ثابت نگهداشتن بازده موتور رعایت موارد زیر بایسته است:

۱- بازدید کموتاتور(از لحاظ تشکیل لایه قهوه ای بر روی ان)
۲- زدودن الودگی روی کموتاتور
۳- تراشیدن لایهای میکا در بین هادیهای کموتاتور و تراشیدن لبه هادیها
۴- تعویض کل جاروبکهای ماشین در صورت نیاز به تعویض بعضی از انها
۵- تنظیم و هم راستا بودن جاروبکها و هادیهای کموتاتور
۶- دقت در ترتیب قرار گرفتن جاروبکهای مثبت و منفی نسبت به هم
۷- تنظیم زاویه گیره جاروبک با محور شعاعی کموتاتور
۸- دقت در نحوه اتصال سیم بین جاروبک و گیره ان
۹- دقت در نحوه جاگذاری جاروبکهای جدید از لحاظ انطباق با سطح مدور کموتاتور
۱۰- تنظیم فشار جاروبک بر روی کموتاتور



توصیه هایی در مورد موتورها برق:

۱- انتخاب موتورهای پربازده برای بهره برداری بلند مدت و متناسب با گشتاور مکانیکی مورد نیاز
۲- محل استقرار موتورها می باید به گونه ای باشد که گرمای حاصل از موتورها به اسانی تهویه شود.
۳- بررسی مقدار راکتیو و در صورت نیاز طراحی و نصب خازن مناسب در کنار مصرف کنندگان مجهز به موتور
۴- بررسی استفاده از مبدل فرکانس برای تغییر سرعت موتورهای اسنکرون به تناسب نیاز
۵- بهتر است موتورها با بار نامی کار کنند و با برنامه ریزی مناسب از قطع و وصل بیش از حد انها جلوگیری شود (خاموش بودن موتورها در ساعات غیر ضروری)
۶- نگهداری و تعمیرات بموقع و بازدیدهای دوره ای به منظور افزایش بازده موتورها و تجهیزات
۷- بررسی امکان استفاده از موتورهای دور متغیر بویژه برای پروانه ها و پمپها
۸- به حداقل رساندن اصطحکاک سیستمهای مکانیکی متصل به موتورها
۹- بررسی امکان استفاده از موتورهای پر مصرف در ساعات غیر پیک مصرف برق شبکه.


لازم به توضیح است که این مطالب صرفا جهت اگاهی بینندگان وبلاگ میباشد و نگارنده وبلاگ هیچ گونه اگاهی نسبت به این گونه موتورها (برقی) ندارد.


منبع:وسترمان مکانیک