موتورهای جریان مستقیم به علت عمل یکسوسازی مکانیکی که در انها انجام میشود . دارای اجزایی هستند که پیوسته به تعمیر و نگهداری نیاز دارند
برای حفظ یا ثابت نگهداشتن بازده موتور رعایت موارد زیر بایسته است:
۱- بازدید کموتاتور(از لحاظ تشکیل لایه قهوه ای بر روی ان) ۲- زدودن الودگی روی کموتاتور ۳- تراشیدن لایهای میکا در بین هادیهای کموتاتور و تراشیدن لبه هادیها ۴- تعویض کل جاروبکهای ماشین در صورت نیاز به تعویض بعضی از انها ۵- تنظیم و هم راستا بودن جاروبکها و هادیهای کموتاتور ۶- دقت در ترتیب قرار گرفتن جاروبکهای مثبت و منفی نسبت به هم ۷- تنظیم زاویه گیره جاروبک با محور شعاعی کموتاتور ۸- دقت در نحوه اتصال سیم بین جاروبک و گیره ان ۹- دقت در نحوه جاگذاری جاروبکهای جدید از لحاظ انطباق با سطح مدور کموتاتور ۱۰- تنظیم فشار جاروبک بر روی کموتاتور
توصیه هایی در مورد موتورها برق :
۱ - انتخاب موتورهای پربازده برای بهره برداری بلند مدت و متناسب با گشتاور مکانیکی مورد نیاز ۲- محل استقرار موتورها می باید به گونه ای باشد که گرمای حاصل از موتورها به اسانی تهویه شود. ۳- بررسی مقدار راکتیو و در صورت نیاز طراحی و نصب خازن مناسب در کنار مصرف کنندگان مجهز به موتور ۴- بررسی استفاده از مبدل فرکانس برای تغییر سرعت موتورهای اسنکرون به تناسب نیاز ۵- بهتر است موتورها با بار نامی کار کنند و با برنامه ریزی مناسب از قطع و وصل بیش از حد انها جلوگیری شود (خاموش بودن موتورها در ساعات غیر ضروری) ۶- نگهداری و تعمیرات بموقع و بازدیدهای دوره ای به منظور افزایش بازده موتورها و تجهیزات ۷- بررسی امکان استفاده از موتورهای دور متغیر بویژه برای پروانه ها و پمپها ۸- به حداقل رساندن اصطحکاک سیستمهای مکانیکی متصل به موتورها ۹- بررسی امکان استفاده از موتورهای پر مصرف در ساعات غیر پیک مصرف برق شبکه.
لازم به توضیح است که این مطالب صرفا جهت اگاهی بینندگان وبلاگ میباشد و نگارنده وبلاگ هیچ گونه اگاهی نسبت به این گونه موتورها (برقی) ندارد.
منبع:وسترمان مکانیک |